Autoapărare … de iarnă

Constanța - Portul Turistic Tomis

Iarnă … din nou … zăpada aduce bucuria pe care o resimt deopotrivă adulții și copiii – bucuria de a te juca în zăpadă, de a te da cu sania, de a schia, de a aluneca pe gheață. La fel de bine cunoaștem faptul că, în sezonul rece incidența fracturilor, luxațiilor și a traumatismelor ca urmare a căderii pe suprafețe dure, este în creștere.

Însă, frigul aduce și o serie de efecte neplăcute asupra noastră, de care trebuie să ținem cont și pentru care trebuie să ne pregătim corespunzător.

În primul rând, frigul ne obligă să ne îmbrăcăm mai gros, astfel îmbrăcămintea de iarnă contribuind la reducerea mobilității miscărilor, a vizibilității și a confortului când ne deplasăm.

De asemenea, frigul ne rigidizează articulațiile și ne reduce elasticitatea musculaturii făcând astfel mai frecvente accidentările în activitatea fizică pe timp de iarnă. În plus, vremea rece determină schimbarea posturii în deplasare manifestându-se tendința de a adopta o postură corporală comprimată, cu gâtul și spatele curbat, cu umerii ridicați (pentru a evita pătrunderea aerului rece în zona gâtului) și, eventual menținerea mâinilor în buzunare pentru a le feri de temperatura scăzută.

Cu toate că aceste lucruri se petrec ca urmare a nevoii de a ne menține un confort termic acceptabil, trebuie să avem în vedere o imagine de ansamblu, un aspect ce ține de siguranța noastră.

Când vorbim despre polei și despre zăpadă ne gândim la situații în care apare pericolul de a ne dezechilibra necontrolat și de a pierde controlul asupra mișcărilor proprii, rezultând … un contact nepritenos cu solul.

Iată căteva recomandări pentru a preîntâmpina sau a reduce riscul de a vă dezechilibra pe o suprafață alunecoasă (gheață, zăpadă, etc.):

  • Folosiți o încălțăminte adecvată anotimpului;
  • Adoptați o atitudine și o postură relaxată, fără să vă autoinduceți tensiuni musculare suplimentare, în special la nivelul musculaturii membrelor inferioare (Shizentai-ul exersat în antrenament);
  • Păstrați-vă genunchii flexibili, spatele drept și fiți gata să vă coborâți baza. Blocarea genunchilor se poate transforma foarte rapid într-o căzătură neplăcută;
  • În cazul în care vă dezechilibrați, evitați mișcările de reechilibrare bruște. Acestea se vor transforma, la rândul lor, în noi surse de dezechilibru și, astfel, veți obține exact efectul … opus… celui dorit. În schimb, vă recomand să adoptați o postură joasă, asemănătoare intrării în gardă (Jigotai), în care proiecția centrului de greutate să rămână în interiorul distanței dintre tălpi;
  • Deplasați-vă cu pași mici – „glisați” – pe suprafața alunecoasă. Pașii largi și înalți vă micșorează suprafața de contact cu solul (aderența) și vă transferă greutatea corpului într-un procent mai mare pe piciorul rămas pe sol;
  • Activați-vă Zanshinul și adoptați o postură marțială. Atenția în alertă este o necesitate – mai ales atunci când puteți aluneca foarte ușor, în timp ce umerii retrași și bărbia ridicată vă asigură o aliniere mai bună a posturii, deci un mai bun control al echilibrului;
  • Evitați să țineți mâinile în buzunare, în schimb folosiți mănuși. Este evident faptul că dezechilibrul apare într-un moment neașteptat, și vei avea o dilemă: să îți scoți mâinile din buzunare sau să te reechilibrezi? Răspunsul îl veți găsi după ce veți fi deja la sol, și – cel mai probabil – cu un genunchi sau cot zdrelit;
  • Folosiți rucsacul. Un rucsac cu volum mic vă poate fi util chiar dacă nu escaladați munții și vă deplasați prin orașul troienit de zăpadă. În plus, acesta ajută la distribuția uniformă a greutății suplimentare pe care o aveți asupra voastră, o păstrează aproape de axul central al corpului (coloana vertebrală), vă determină o postură corectă și vă lasă brațele libere pentru a vă menține echilibrul;
  • Păstrați-vă obiectele dure (ex.: mănunchiul de chei) sau cele care se pot deteriora ușor în cazul unui impact (ex: telefon mobil, iPod, etc.) în buzunarele interioare de la piept. Vă puteți alege cu o vânătaie neplacută în zona șoldurilor sau cu un telefon avariat în urma căderii.

Cunoștințele și deprinderile dobândite în antrenamentul de autoapărare pot fi ușor aplicabile acestor situații, iar astfel puteți evita situații neplăcute sau accidentări nedorite.

Câteva exemple practice găsiți accesând: Autoaparare … de iarna .

Folosirea cunoștințelor existente, în configurații noi și adaptarea lor la situațiile care apar neșteptat vă vor ajuta să depășiți momentele delicate, însă antrenamentul constant este factorul decisiv în formarea deprinderilor corecte pentru siguranța personală.

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply


8 + = 17

Webdesign: Clubul Sportiv Pontica | Contact: pontica.ct[at]gmail.com | Telefon: 0769 695 545; 0722 168 484